woensdag 8 april 2009

Hubris in Henegouwen
















Familleureux, 4 april, Amicale 2000 Cat C.
2de

Nog een drietal kilometer. De gebruikelijke schermutselingen in de laatste 2 ronden zijn uitgebleven. We draaien al 7 à 8 toeren goed rond in de kopgroep. Blijkbaar vertrouwt elk van ons op zijn sprint. Ook ik. Een massasprint winnen zit er vooralsnog niet in, maar het straks afmaken in een sprint met vijf, dat moet lukken. Joseph Devits is de enige die ik in het oog houd. Daar gaat nummer 76 op het laatste stukje vals plat. Niemand reageert. Ik aarzel ook even, maar zet toch de achtervolging in. Devits brengt de groep weer samen. Ja, lap, het is hier weer van dattum, iedereen mag winnen behalve ik dus, de indringer, de nieuwkomer, het trieste lot van elke nieuwkomer. Wat kan het mij schelen, mijn plan is toch om iedere ontsnapte te gaan halen en het dan af te maken in de sprint. Door het manoeuvre heb ik wel de koppositie opgedrongen gekregen. Even ga ik kort in de remmen. Haha, Devits op kop, ik in derde positie. Tussen ons zit Rudy Berwart. De wind blaast schuin links op ons in, waardoor we helemaal rechts van de weg fietsen. Devits laat net genoeg plaats in een mini waaier zodat Berwart in een zetel zit. Nog 250 meter. Devits zet aan, ik counter onmiddellijk langs links, pal in de wind, ik heb geen andere keuze. Ik ga er gemakkelijk over, de overwinning lonkt 100 meter verder. Verdomme, die Dewart komt langs rechts opzetten, ik schakel naar de elf, een kleine hapering, ik pers er alles uit en roep de goden om bijstand. Quasi tegelijkertijd gooien wij ons met onze fietsen over de meet. Ik voel dat ik geklopt ben, groot zal het verschil niet zijn, misschien tien centimeter, genoeg om te beslissen over winst en verlies.

Wat hebben wij geleerd vandaag?


Eén. Wacht niet om zelf eens aan te vallen en stel niet altijd uw vertrouwen op de sprint.

Twee. Neem direct over bij het remonteren van de enige aanval die naam waardig in de laatste kilometers.


Drie. Doe de deur dicht als je in de sprint voelt dat er iemand langszij komt.


Waarom gingen we naar Familleureux?

A. Deze week 2 keer serieus blijven blutsen en daarom geen zelfvertrouwen om het tegen toppers als Franky, Walter of Patrick op te nemen. Hier kan ik zonder gêne afgaan.

B. Deboosere voorspelt voor de namiddag regen, hier wordt gestart om 13 uur. Waod startte pas om 16 uur.


C. Google Maps (the best there is!) gaf aan dat Familleureux slechts 10 minuten verder rijden was dan Malderen, waar VWF reed.


Zodoende…

Ah. Nog dit. De terugreis al sightseeing en autostradeloos afgelegd, en gepasseerd in Enghien (Edingen), en gemerkt dat de straat- en gemeentenamen tweetalig waren. Inderdaad, één van de vier Franstalige gemeenten met faciliteiten voor Vlamingen. Wie kent de andere drie?

Geen opmerkingen: